Pitanje koje najčešće dobijamo od strane naših klijenata jeste da li je Chip Tuning bezbedan i šta podrazumeva eng. "Safe Chip Tuning".
Bezbedan (safe) chip tuning
Pitanje koje najčešće dobijamo od strane naših klijenata jeste da li je Chip Tuning bezbedan i šta podrazumeva eng. "Safe Chip Tuning". Odgovor zavisi isključivo od toga šta klijent želi da postigne Chip Tuningom svog vozila, da li želi povećanje snage, smanjenje potrošnje ili i jedno i drugo. Ukoliko su na vozilu sve komponente fabričke I u potpunosti ispravne, optimalno povećanje snage kod automobila je između 20 i 30% u odnosu na postojeću snagu. Kada radimo Chip Tuning na većini automobila snagu podižemo oko 20%, a obrtni momenat povećavamo između 15 i 17% u odnosu na fabričke vrednosti. Pored dodatne snage veoma bitan faktor jeste i potrošnja goriva, vozačima u Srbiji možda i najbitniji. Nakon remapa, pri normalnoj vožnji potrošnja goriva kod automobila se smanjuje izmedju 0.5 i 1l. Kada je u pitanju teretni program te brojke su dosta veće.
Zatim se nameću i sledeća pitanja:
- Šta je to Chip Tuning?
- Koji se to parametri optimizuju u cilju poboljšanja performansi?
- Da li je Chip Tuning štetan po komponente vozila?
Šta je Chip Tuning?
Chip Tuning je nova definicija za ECU (engine control unit) Remapping. Chip Tuning je ranije zahtevao skidanje EEprom ili Flash memorije sa ECU-a, isčitavanje softvera na nekom programatoru, editovanje i vraćanje nazad u motorni računar (ECU). Softver unutar čipa je ono što se obično naziva “mapom”, a menjanje sadržaja te “mape” nazivamo remap. Ovakav vid Chip Tuninga, isčitavanje programatorom, je sve manje zastupljen jer motorni računari od 2000.godine dobijaju nove protokole za komuniciranje preko ODB dijagnostičkog priključka, koji je već duži niz godina standard u auto industriji. Ti protokoli (K-linija, L-linija, CAN-L, CAH-h…) omogućili su iščitavanje sadržaja ECU-a (mape) preko OBD porta što je u mnogome uticalo na popularizaciju Chip Tuninga.
Koji se to parametri optimizuju u cilju poboljšanja performansi?
U zavisnosti od starosti vozila tj starosti ECU (motornog računara) zavisi i broj parametara za podešavanje. Mlađi računari imaju dosta više parametara, pa samim tim daju tuneru mogućnost da mapu idealno optimizuje. Neki od parametara koje najčešće modifikujemo su:
- Pritisak u Railu
- Pritisak Turba
- Obrtni momenat
- Odziv papučice gasa
- Vreme otvaranja dizni
Da li je Chip Tuning štetan po komponente vozila?
Ovo je pitanje koje nam postavlja 90% naših klijenata a odgovor zavisi od toga šta žele da postignu remapom. Ukoliko žele bolji odziv na gas, malo manju potrošnju, živahniji auto za normalnu svakodnevnu vožnju, više snage u preticanjima i ukoliko se mapa uradi kvalitetno neće biti štetnih posledica. Veoma bitna stavka jeste i to kome ćete poveriti tuning Vašeg vozila. Srbiju su preplavili tuneri koji kupe gotovu mapu za određen automobil bez mogućnosti da promene bilo koji od parametara vezanih za rad motora. Cene gotovih mapa na internetu su oko 20$ tako da krajnjeg korisnika “Chip Tuning” košta 40-50€. Oni jednu istu mapu upisuju u veliki broj vozila kojia poseduju određeni ECU bez bilo kakvog prilagođavanja što može izazvati veliki broj problema na samom vozilu. Još gora varijanta je ako “skinu” mapu na nekom forumu i samo Vam učitaju u vozilo, u većini takvih slučajeva dešava se da auto dimi, ne ide kako treba, ulazi u tzv. Safe mode, otkazivanje turba I drugih komponenti automobila. Ako želite da vozilo ide kako treba, da ne pravi dimne zavese pri svakom dodavanju gasa, da ne ulazi u tzv "safe mode" u određenom broju obrtaja itd. nemojte očekivati kvalitetan Chip Tuning za gore navedenu sumu.
Chip Tuning je bezbedan samo ako se remap radi kod proverenog tunera, ako se ne preteruje sa povećanjem snage i ako se automobil vozi razumno. Nakon remapa razlika je više nego očigledna, što najpre primete klijenti jer poznaju svoj automobil. O kvalitetu rada najbolje govori broj zadovoljnih klijenata.